Hova küldhetjük az e-könyvet?
"*" a kötelező mezőket jelöli
Ahhoz, hogy egy vállalat működése sikeres legyen, nélkülözhetetlen az eredmények folyamatos mérése, a kiértékelés és visszacsatolás. Ez az állítás a szervezetek HR tevékenységére fokozottan igaz. Ebben a kérdésben jelentős szempont a kulcs hatékonysági mutatók (KPI) kiválasztása és ezek alapos felülvizsgálata.
Ebben a cikkben sorra vesszük a HR legfontosabb teljesítménymutatóit, hogy átláthatóbbá váljon, hogyan járul hozzá a vállalat HR-tevékenysége a szervezet hatékony működéséhez. Emellett igyekszünk megválaszolni, hogyan lehet produktívan felülvizsgálni a HR hatékonysági mutatókat és segítünk megérteni, mi van a rideg számok mögött. Ezzel pedig nem csak hasznos következtetéseket vonhat le, de kijelölheti a stratégiai HR fejlesztési irányvonalakat.
Mi az a KPI?
A KPI (Key Performance Indicators), azaz kulcs hatékonysági mutatók abban segítik a cégeket, hogy az előre meghatározott célok mentén mérni tudják fejlődésüket. A KPI akkor válik lényegessé egy vállalkozás életében, miután a szervezet meghatározta küldetését, azonosította az érdekeltek körét és meghatározta céljait.
Bármilyen szakterület, így a HR esetében is kulcsfontosságú, hogy a KPI mérőszámoknak közvetlenül kapcsolódniuk kell a vállalat általános stratégiájához, célkitűzéseihez, amelyek lehetnek például:
Az alábbi KPI példák segíthetnek komplex képet adni a HR tevékenység vállalatra gyakorolt hatásairól.
Íme 10 példa a legjobb HR KPI mutatókra:
A HR hatékonysági mutatók áttekintése során érdemes olyan információforrásokat is figyelembe venni, melyek rámutatnak arra, hogy az alkalmazottak működése hogyan befolyásolja a vállalat fejlődését.
Mire gondolunk? Például, ha a cég végzett vállalati kultúra, munkavállalói elégedettség vagy munkavállalói elkötelezettség felmérést, célszerű megvizsgálni a kapott eredményeket, és összehasonlítani az alkalmazottak visszajelzéseit a HR KPI mutatókkal.
Mint az összes, vállalati eredményességgel kapcsolatos felmérés, ez a gyakorlat is akkor lesz hatékony, ha a HR minden évben elvégzi ezt a fajta összevetést és az évenként kapott eredményeket összehasonlítja egymással. Az így kapott információk kielemzése és a megfelelő visszacsatolás a vállalat hosszú távú fejlődését támogatja.
A kulcs hatékonysági mutatók és munkavállalói felmérések eredményeinek összevetése csupán a felülvizsgálat kezdete, a HR információgyűjtése itt még nem ér véget.
A kapott eredményekből még többet hozhatunk ki, ha a HR személyes megbeszélések keretében értékeli ki őket a szervezeti egységek vezetőivel. Az eredmények megbeszélése és a tapasztalatok kölcsönös megosztása minden fél számára hasznos visszacsatolás lehet a cégen belüli tevékenységével kapcsolatban.
Például a magas fluktuációs ráta elemzésekor az osztályvezetők megoszthatják a HR-es kollégákkal, hogy az alkalmazottaik miért döntöttek a cégtől való távozás mellett, de a HR is elmondhatja a döntéshozóknak a munkavállalók bérrel kapcsolatos aggályait.
Íme néhány hasznos kérdés, melyek segítségével irányíthatók a vezetőkkel folytatott beszélgetések:
A HR osztályon kívüli vezetőktől érkező észrevételek felbecsülhetetlen értékkel bírhatnak a vállalat számára, és könnyen magyarázhatják azokat a meglepő adatokat, melyeket a HR menedzsment kapott a hatékonysági mutatók elemzése során.
A HR KPI mutatók, a munkavállalói felmérések és a vállalat osztályvezetőitől származó beszámolók kiértékeléseivel a HR terület egy átfogóbb képet kaphat arról, milyen lépésekkel segítheti a cég üzleti tevékenységét.
A kapott információk birtokában továbbá tisztán kirajzolódik az is, hogy a munkaerő-menedzsment eredményei hogyan befolyásolják a szervezeti célokat.
A HR mérőszámok kiértékelésének utolsó lépése, hogy a kapott információkból milyen jövőbe mutató trendek rajzolódnak ki. Fontos, hogy a HR csapat együtt végezze el a végső értékelést, a következő fő kérdések megválaszolása mentén:
"*" a kötelező mezőket jelöli
"*" a kötelező mezőket jelöli
"*" a kötelező mezőket jelöli