Hova küldhetjük az e-könyvet?
"*" a kötelező mezőket jelöli

Toborzásra egy cég életében több okból is sor kerülhet. Leggyakrabban megüresedett pozíciókra, újonnan létrehozott munkakörre, vagy bővülés miatt megnyílt posztokra keresik új munkatársaikat a cégek. A toborzás és kiválasztás folyamata nagyon összetett és rengeteg lépésből áll. Ahhoz, hogy valóban sikeres legyen és a cég minél előbb megtalálja a legmegfelelőbb munkatársat, van néhány tanács, amit érdemes megfogadni.
A toborzás és kiválasztás egy többlépcsős folyamat, melynek első lépése az önéletrajzok begyűjtése, átnézése, értékelése. Bizonyos pozíciók esetében a motivációs levél is már alapkövetelmény, ezeket az önéletrajzokkal együtt értékelik.
A következő lépés lehet a személyes találkozó előtt egy online próbafeladat teljesítése is. Egyes cégek ezt inkább a telefonos/online/személyes interjú után illesztik be a kiválasztási folyamatba. Az interjúztatás lehet több körös, ez nagyban függ a pozíciótól.
A toborzás valójában egy nagyon összetett folyamat. Sokszor a cég saját HR osztályának nincs kapacitása az új munkaerő keresésével foglalkozni. Vannak ráadásul olyan speciális helyzetek – pl. külföldi munkaerő kölcsönzés, vagy egyszerre nagyobb létszámú felvétel – amikor mindenképpen javasolt külső segítséget kérni.
A külsős partner lehet munkaerő közvetítő ügynökség, mint amilyenek a fejvadász és HR tanácsadó cégek, vagy munkaerő kölcsönző vállalkozás is. A toborzás és kiválasztás nagyon elhúzódhat, különösen ha a cég HR szakembereinek nincs elég ideje az egyéb feladatok mellett erre. A toborzás és kiválasztás ideje egy külső partner támogatásával jelentősen lerövidíthető.
A mesterséges intelligencia, röviden MI hatékonyabbá, eredményesebbé és leginkább gyorsabbá teheti a jövőben a HR – különösen a toborzási – folyamatokat. Bár a széleskörű alkalmazása a mesterséges intelligenciának a HR-ben még a jövőben várható, számos területen már most is jelen van.
Sok cég alkalmazza már az MI technológiát például az önéletrajzok szűrése során. A mesterséges intelligencia segítségével a toborzás ezen fázisában lehetőség van egyszerűen és hatékonyan szűrni a jelentkezők között például tapasztalat, vagy képességek alapján. Népszerűek a chatbot interjúk, ahol előre meghatározott kérdésekre kell a pályázóknak válaszolni egy algoritmus alapján egy párbeszédes felületen. Illetve a jelöltek így bármikor fordulhatnak az adott céghez kérdéseikkel.
Sokan ugyan tartanak az alkalmazásától, azonban a trendek alapján elkerülhetetlenül beépül majd a mindennapokba. Az álláskeresőket a jövőben pedig biztosan nem éri majd váratlanul, hogy automatizált rendszerekkel is zajlik a kiválasztás. Mivel a mesterséges intelligencia tisztán adatvezérelt, így az emberi elfogultság az MI által teljesen megszűnik bizonyos folyamatokban.
Eltérő toborzási módszereket érdemes választani a fehérgalléros és a kékgalléros munkavállalók megtalálásához.
Bizonyos munkakörök esetén célszerű elgondolkozni a belső toborzás lehetőségén, és először házon belül megnézni, van-e áthelyezhető kolléga az adott pozícióra. Rugalmasabb, könnyebb lesz a betanítás és beilleszkedés. Leggyakrabban üresedés esetén alkalmazzák a cégek, de akkor is érdemes fontolóra venni, ha esetleg egy tehetséges kolléga előléptetésével és képzésével betölthető a pozíció és a helyére könnyebben találhat megfelelő embert a cég.
Hatékony toborzási módszer az állásbörze, de a saját rendezvény is. Általában a kilátogatók önéletrajzokkal érkeznek és a tömeges toborzásra is van lehetősége a vállalatnak. Adatbázis építéshez is kiváló lehetőség, akárcsak a saját rendezvény. Ez szintén tömeges toborzáskor hatékony eszköz, illetve ha a cég gyakornoki pozíciókra keres több jelöltet, akkor is hasznos toborzási módszer. Tarthatnak a cég munkatársai előadásokat, lehetőség van személyesen találkozni az érdeklődőkkel kötetlenebb keretek között.
A social media felületek rendkívül hatékony toborzási eszközök lehetnek, ha megfelelően használja őket egy vállalat. Nem mindegy, hogy egy álláshirdetés megosztása hogyan és milyen formában történik.
Első lépés a forma: bár a szöveg a lényeg, a kép kötelező. Sok cég saját munkavállalóiról készít képet a hirdetés mellé, mellyel már növeli hitelességét. Sokkal többet ér így az álláshirdetés, mintha egy fizetett kép jelenne meg benne. Ha elkészült a tökéletes poszt, akkor mindenképpen célszerű hirdetésként kiemelni. Nagyszerű funkciója például a Facebooknak, hogy célzottan beállítható, hogy kiknek jelenjen meg a hirdetés. Ráadásul párhuzamosan többféle verzió is futtatható.
Nagyon fontos megvizsgálni, hogyan és milyen formában, milyen felületeken hirdetnek a versenytársak. Ahhoz, hogy hatékony legyen a toborzás, tudni kell, milyen módszerekkel dolgozik a konkurencia.
A versenytársak toborzási módszereinek elemzése segít abban, hogy a cég hatékony és valóban működőképes toborzási és kiválasztási stratégiát tudjon megalkotni. A kutatásba beletartozik a konkurencia weboldalainak elemzése, az hogy melyik állásportálokon hirdetnek, hogy milyen social media aktivitásokat használnak a toborzáshoz, illetve milyen rendezvényeken vesznek részt, illetve milyen saját eseményeket szerveznek a toborzás részeként.
Egy szakértő külső partner megbízásával a munkáltató olyan előnyökhöz jut a toborzási folyamat során, amelyre a jelenlegi munkaerőpiaci helyzetet figyelembe véve a korábbi évekhez képest még inkább szüksége van a cégeknek.
Mi a cég munkaköri leírásainak megfelelően szűrjük a jelentkezőket, a gyakorlatuk, végzettségük, nyelvismeretük alapján. A toborzás mellett minden kapcsolódó folyamatban támogatjuk a vállalatokat – belföldi és külföldi munkavállalók foglalkoztatása esetén is. Ilyen például a kiválasztás, a munkaviszony létesítésével, megszüntetésével járó adminisztráció, a bérszámfejtés, a mentorálás, szállásoltatás stb.
"*" a kötelező mezőket jelöli
"*" a kötelező mezőket jelöli
"*" a kötelező mezőket jelöli