Túlélési tippek HR-eseknek az ünnepi időszakra

Az év egyik legszebb időszaka közeledik. Az ünnepi várakozás azonban pont annyi feszültséget tartogat, mint amennyi szépséget, különösen a munkahelyen. A munkavállalók nehezebben kezelik a stresszt, a gondolataik gyakran a karácsonyi készülődés körül forognak és sajnos télen a betegségek sem kerülnek el szinte senkit. Nem könnyű időszak ez a cégek HR szakemberei számára sem, hiszen sokkal több megoldandó problémával szembesülhetnek, mint év közben. Mutatunk pár HR trükköt arra, hogyan vészelje át mindenki könnyen ezt az ünnepi időszakot!

HR-esként az ünnepi időszak extra figyelmet kíván
HR-esként az ünnepi időszak extra figyelmet kíván

Szabadságok, betegségek: kezelje profin a helyzetet

Általános tapasztalat, hogy már pár héttel az ünnepek előtt megváltozik a vállalati légkör. A hangulat olykor egészen ünnepi, máskor viszont rengeteg a konfliktus és a feszültség, így a hatékonyság és a termelékenység gyakran visszaesik. Ehhez társul még pluszban, hogy ez az egyik olyan időszak az évben, amikor a legtöbb munkatárs rövidebb-hosszabb időre szabadságra megy, vagy valamilyen betegség miatt kiesik a munkából. HR-esként az egyik legtöbb kihívást tartogató feladat ennek a helyzetnek a megfelelő kezelése.

Nagyon fontos a folyamatos kommunikáció a munkavállalókkal. Időben fel kell mérni és össze kell hangolni a szabadságokat. Konkrét forgatókönyvvel kell rendelkezni arra az esetre, ha egy-egy munkatárs a szabadságolások mellett még betegség miatt kiesik. Tudni kell, hogyan lehet a vállalat optimális működését biztosítani. Ehhez elengedhetetlenül szükséges, hogy a HR-es ismerje a dolgozókat és előre, időben tervezze meg a következő pár hetet. Rendelkezzen többféle megoldási javaslattal, amivel egy-egy adott helyzetet majd kezelni tud. 

Érdemes ilyenkor kicsit lazítani az amúgy szigorú szabályokon és megengedőbbnek lenni abban, hogy a munkavállalók hogyan helyettesíthetik egymást, dolgozhatnak előre, cserélhetnek műszakot. Természetesen a munkahelyi irányelvek maximális betartásával! Amennyiben lehetőség van rá, támogassuk a home office-t bizonyos napokon és tartsuk online a megbeszéléseket. A videóértekezletek aranyszabályaival is foglalkoztunk már korábban, ebben a cikkben hasznos információkat talál a témában. 

A karácsonyi buli szabályai

A karácsonyt megelőző időszak egyben a céges összejövetelek csúcsidőszaka is. Az év vége valóban tökéletes alkalom egy kis ünneplésre, lazításra, az év értékelésére. Nem véletlen azonban, hogy amennyire lehet a karácsonyi buli az év legjobban sikerült eseménye, ugyanannyira lehet, hogy a cég egyik legkatasztrofálisabb napjaként emlékezik meg róla majd mindenki. HR-esként ez az időszak emiatt még több stresszel jár. Nagyon fontos, hogy a HR munkatársak lehetőleg 100%-ban kézben tartsák a bulit és akármilyen probléma felmerül, arra azonnal legyen megoldási javaslatuk. A kulcs itt is a részletes tervezésben rejlik és fel kell készülni a munkatársak között esetleg kirobbanó konfliktusok hatékony kezelésére.

A céges karácsonyi bulik szabályait feltétlenül tisztázni kell a munkatársakkal
A céges karácsonyi bulik szabályait feltétlenül tisztázni kell a munkatársakkal

Az év végi céges bulikon rendszerint alkoholfogyasztás is megengedett, így érdemes előre tájékoztatni a munkatársakat a munkahelyi szabályzat alapján, hogy milyen következménnyel járhat a túlzásba vitt alkoholizálás. Előre tisztázni lehet, hogy ittas állapotban senkit nem szolgálnak ki és el kell hagynia az eseményt. Általában a túlzásba vitt alkoholfogyasztás következménye a konfliktushelyzetek kialakulása, esetleges „zaklatás”. Az ilyen esetekre is célszerű felkészülni és a várható következményre még a céges party előtt felhívni a munkatársak figyelmét. 

Sok helyen bevett szokás, hogy a munkatársak hozhatnak családtagot, barátot az eseményre. Tapasztalatok alapján ezekben az esetekben ritkábban szokott előfordulni kellemetlen szituáció.

Ajándékozási etikett

Az ünnepek alatti ajándékozás sok munkahelyen bevett gyakorlat. Bár nem kötelező és egyre inkább eltűnőben ez a hagyomány, sok helyen azért még mindig nem ment ki a divatból. Jellemző ilyenkor, hogy az alkalmazottak sajnos nyomást éreznek a munkatársak részéről, hogy több, nagyobb értékű ajándékot adjanak, mint amennyit valójában megengedhetnének maguknak. A HR vezetőknek ennek a helyzetnek a kezelésében is kulcsszerep jut!

A céges ajándékozás még ma sem ment ki a divatból
A céges ajándékozás még ma sem ment ki a divatból

Érdemes előre kidolgozni az ajándékozás szabályait, meghatározni annak értékét és felhívni a munkavállalók figyelmét, hogy kerüljék a túl személyes meglepetéseket, inkább a gesztus a fontos!

Az ünnepi stressz ellen elismerés

Az ünnepi időszak a családlátogatásról, baráti összejövetelekről is szól. Érezni lehet ilyenkor, hogy a munkavállalók feszültebbek egy-egy határidős munka miatt, vagy egyszerűen azért, mert nem tudják, hogyan egyeztessék össze a munkaidejükkel ezeket a programokat. Ehhez társulnak még a téli időszak betegségei és gyakran tapasztalják HR-esek, hogy a munkatársak nem végzik hatékonyan a feladataikat. 

Stresszes időszakokban a munkavállalóknak extra motivációra van szükségük
Stresszes időszakokban a munkavállalóknak extra motivációra van szükségük

HR-esként motiválja a munkavállalókat arra, hogy még az ünnepi szezon előtt teljesítsék a feladataikat. Rendkívül fontos időszaka ez az elismeréseknek is, ezzel elősegíthető, hogy produktívan végezzék a munkájukat ebben a stresszes helyzetben. 

A motiváció egyébként is kiemelten fontos minden munkakörben, hogy egy vállalat meg tudja tartani a munkavállalóit. Ide kattintva hasznos tippeket olvashat arról, hogyan tartsa meg „kékgalléros” dolgozóit.

Hagyományok tisztelete a fókuszban

Világszerte sokféle hagyomány létezik. Akár egy kisebb cégen belül is, de egy nagyobb vállalatnál egészen biztos dolgoznak olyan kollégák, akik mind a vallási, mind a hagyományalapú eseményeket másként ünneplik. HR vezetőként támogatni kell a munkatársakat egymás szokásainak megismerésében és elfogadásában. Ilyenkor még fontosabb a befogadó környezet biztosítása, a sokszínűség támogatása. Kezelje rugalmasan a alkalmazottak eltérő vallási vagy ünneppel kapcsolatos igényeit. Bátorítsa a munkatársakat, hogy osszanak meg történeteket hagyományaikról és ünnepi szokásaikról!

Amennyiben úgy érzi, munkája támogatásához szívesen igénybe venné HR szolgáltató segítségét, de eddig akadtak kételyei a közös munkával kapcsolatban, ajánljuk figyelmébe cikkünket, melyben eloszlatunk minden tévhitet.

Vegye fel velünk a kapcsolatot!

Kategóriák

Vegye fel velünk a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Hidden
YYYY dot MM dot DD
Kérjük, nyilatkozzon:*

Hova küldhetjük az e-könyvet?

"*" a kötelező mezőket jelöli

Hidden
YYYY dot MM dot DD
Kérjük, nyilatkozzon:*