8 tanács vezetőknek a társadalmi tudatosság erősítéséhez

A társadalmi tudatosság mások érzéseinek felismerésére és megértésére összpontosít, amely a sikeres munkahelyi vezetők számára kiemelten fontos terület. Aktív hallgatás és megfigyelés nélkül a vezető lemarad csapata „működéséről”, nem ismeri fel, mire van szükségük ahhoz, hogy tovább erősödjenek, növekedjenek és hatékony tagjai legyenek a szervezetnek. Ezért kell a társadalmi tudatosságra nagy hangsúlyt fektetni minden vezetőnek. Nyolc pontban megmutatjuk, hogyan érhető el mindez!

1. Fókuszáljon arra, amit mondanak Önnek!

A legtöbben azt gondoljuk, hogy jó hallgatók vagyunk. Sajnos az igazság az, hogy általában már a következő válaszunkon gondolkodunk ahelyett, hogy valóban meghallanánk, amit mások mondanak. Amikor egy vezető tudatosan lelassít, és valóban elkezd figyelni, meglepődhet azon, amit az alkalmazottairól és a szervezetéről megtudhat. Ezáltal rengeteg olyan információ birtokába jut, amivel segítheti a cég hatékonyabb működését.

A vezetői társadalmi tudatosság könnyen és viszonylag gyorsan fejleszthető
A vezetői társadalmi tudatosság könnyen és viszonylag gyorsan fejleszthető

2. Ismételje meg, amit hallott!

Amikor megismétli a hallottakat a saját szavaival, és amennyiben szükséges visszakérdez és további információt kér, ezzel azt közvetíti a másik fél felé, hogy értékeli és meghallgatja a véleményét. Azaz, nem csak reagál az elhangzottakra, hanem mielőtt válaszol vagy tovább kérdez, röviden összegzi azt, amit a másik féltől hallott. Az ilyen „aktív hallgatás” egyértelműen erősíti a bizalmat a vezetők és az alkalmazottak között.

3. Ügyeljen a hangszínre!

Az, hogy hogyan mondunk valamit, ugyanolyan fontos, mint maga a mondanivaló tartalma. A hangsúllyal, hanglejtéssel teljesen megváltoztatható ugyanannak a mondatnak a jelentése. Figyelje meg az alkalmazottai mondanivalója mögött rejlő „energiát”, hogy jobban megértse, hogyan érzik magukat. Különösen fontos ez például az olyan online értekezletek során, amikor nincsenek vizuális jelzések. Egy személy hangneme segíthet abban, hogy kiderítse, hogy érzi magát. A legjobb vezetők összhangban vannak mások érzéseivel.

4. Arckifejezés, testbeszéd

Legyen tisztában a nonverbális jelekkel. A jó vezető „jelen van” és teljes figyelmet fordít a másik fél testbeszédére, gesztusaira, arckifejezéseire. Ennek beépítése a mindennapi rutinba ugyan hosszabb folyamat is lehet, de megéri. Így lehetősége van arra, hogy még jobban ráhangolódjon az alkalmazottak aktuális állapotára és ennek megfelelően reagáljon az adott helyzetben.

A vezetői társadalmi tudatosság egyik alappillére ráhangolódni másokra
A vezetői társadalmi tudatosság egyik alappillére ráhangolódni másokra

5. Figyelje a környezetét!

Érzékeli akkor is, hogyan mennek a dolgok a munkahelyén és mit éreznek az alkalmazottai, ha ezt nem mondják el vagy mutatják meg közvetlenül?

A megfigyelési készségek alapvetőek a társadalmi tudatossághoz. Egy jó vezető nagyon figyel arra, hogy mi történik körülötte. A szervezet hangulatának megértése segíthet meghatározni a legjobb stratégiát ahhoz, hogy az alkalmazottak jól érezzék magukat és mellette a lehető legjobb teljesítményt nyújtsák.

Például, ha a csapat túlterheltnek tűnik, kiszervezhető vagy újraosztható a munka? Vagy hagyja házon belül, és rendeljen ebédet mindenkinek az extra munka elvégzésének elismeréseként? Ha valamiért pedig lassabban megy a munka, tegyen lépéseket annak érdekében, hogy segítse csapatát a prioritások felállításában és az összpontosításban anélkül, hogy elveszítené a pozitív kapcsolatot velük.

Egy jó vezető folyamatosan érzékeli a munkahelyi légkört, tisztában van a csapat aktuális hangulatával, terhelhetőségével, így könnyebben hoz meg olyan döntéseket, melyek hatékonyabbá tehetik a munkavégzést.

6. Figyeljen a részletekre!

Ha jó kapcsolatot akar ápolni egy vezető az alkalmazottaival, nyitva kell tartania a szemét és folyamatosan monitorozni a környezetét. Rendszeresen járjon körbe az irodában, és figyelje meg, mi történik. Ez nem arról szól, hogy lássák, ki a főnök. Hanem arról, hogy jobban megismerje a munkatársait, mint embereket, és érzékelje a csapat hangulatát. Tegyen fel kérdéseket, hogy megmutassa alkalmazottainak, valóban érdeklődik irántuk.

7. Ne csak a praktikusság vezérelje!

Amikor csak áthalad az irodán vagy azon a helyiségen, ahol a csapata dolgozik, nagy lehet a kísértés, hogy menetközben beszéljen meg dolgokat a munkatársaival csak azért, hogy azokat kipipálhassa a teendők listáján. Azonban nem biztos, hogy ehhez mindig jó az időzítés a másik fél számára. Ezért amikor csak lehetséges, próbálja meg elkerülni ezeket a „rögtönzött megbeszéléseket”. Ha hirtelen van egy konkrét téma, amelyet meg szeretne vitatni egy alkalmazottal vagy amiről feltétlenül beszélniük kell, mindig vegye figyelembe azokat a társadalmi jelzéseket, amelyekből kiderül, hogy jó-e az időzítés.

A valódi figyelem a társadalmi tudatosság területén is meghozza az eredményt
A valódi figyelem a társadalmi tudatosság területén is meghozza az eredményt

8. Hagyja abba a jegyzetelést, maradjon aktív!

A folyamatos jegyzetelés és „papírba temetkezés” szakmai környezetben nem kívánt, negatív következményekkel járhat, könnyen lemaradhat valamiről. Vezetőként tegyen meg mindent azért, hogy „letegye a tollat, és felnézzen a papírról az értekezleteken”. Fontos, hogy folyamatosan aktívan kapcsolatba lépjen másokkal.

Egy jó vezető folyamatosan figyeli a munkatársai viselkedését egy-egy téma kapcsán. Érzi, hogy mikor terelődött a szó olyan témára, ami számukra abszolút nem releváns, illetve melyik téma okoz körükben esetleg feszültséget. Ilyenkor, mivel valóban „jelen van” az adott pillanatokban, konstruktívabb irányba tudja terelni a beszélgetést. Illetve könnyen elcsíp olyan pillanatokat, ahol egy-egy adott problémát mélyebben sikerülhet megvitatni.

Egy vezető, ha nem “társadalomtudatos”, az alkalmazottai úgy érezhetik, hogy csak a saját „napirendjét” követi, figyelmen kívül hagyva mindenki mást. Az alkalmazottak azt szeretnék, hogy részt vehessenek a munkájukat befolyásoló döntésekben, hogy figyeljenek rájuk, hogy figyelembe vegyék aktuális érzéseiket. Amikor egy munkavállaló érzi, hogy vezetői törődnek vele és megbízhatnak benne, akkor sokkal elkötelezettebbé válik. A vezető pedig bizalmat és nagyobb fokú megértést építhet ki alkalmazottaival.

Munkaerőre van szüksége?

Beszélgessünk HR-igényeiről, jelentkezzen most!

Vegye fel velünk a kapcsolatot!

Kategóriák

Vegye fel velünk a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Hidden
YYYY dot MM dot DD
Kérjük, nyilatkozzon:*

Hova küldhetjük az e-könyvet?

"*" a kötelező mezőket jelöli

Hidden
YYYY dot MM dot DD
Kérjük, nyilatkozzon:*