7 súlyos toborzási hiba, amit a legtöbb cég elkövet

A megfelelő jelöltek megtalálása sokszor igazi kihívás. Különösen akkor, ha a toborzás folyamatát maga a HR csapat nehezíti meg. Mutatunk hét toborzási hibát, amelyet ha elkerül, sokkal egyszerűbbé és hatékonyabbá teheti a kiválasztás folyamatát.

A toborzási hibák akár hetekkel meghosszabbíthatják a kiválasztás folyamatát
A toborzási hibák akár hetekkel meghosszabbíthatják a kiválasztás folyamatát

1. Unalmas álláshirdetések

A csak az alapvető információkat, a minimális elvárások listáját és a felelősségek száraz felsorolását tartalmazó álláshirdetések iránt kevésbé érdeklődnek a jelöltek. Ahogy a toborzók is gyakran csak átfutják az önéletrajzokat, úgy az álláskeresők is rövid idő alatt átlépnek a hirdetésen, ha az nem tartja fent a figyelmüket. 

Másodpercek alatt meghozzák azt a döntést, hogy a hirdetés alapján jelentkezzenek-e majd az adott pozícióra. A cél a következő kell legyen: kitűnni a versenytársak közül, felkelteni a figyelmet és az érdeklődést, bevonzani a jelölteket. Ehhez meg kell tanulni, hogyan kell vonzó álláshirdetést írni. Az alapvető információkon túl egyedivé kell tenni a hirdetést:

  • írja le vállalata küldetését, jövőképét, alapvető értékeit,
  • adjon képet az álláskeresőnek arról, hogy milyenek lesznek a mindennapjai az Ön vállalatánál,
  • ha van rá lehetőség, mindenképpen adjon meg egy fizetési tartományt,
  • emelje ki az előnyöket és egyéb egyedi munkahelyi juttatásokat.

2. Hirdetési- és márkamenedzsment stratégia hiánya

Keresse meg jelöltjét, ne csak várja

Gyakori toborzási hiba, amelyet sok vállalat elkövet, hogy csak a saját weboldalán hirdeti meg a nyitott pozíciót, a jelentkezők azonban elmaradnak. Először is képzelje el az ideális jelöltet:

  • Ki ez a személy?
  • Milyen típusú szakember?
  • Mennyi tapasztalattal, tudással kell rendelkeznie?
  • Ha az ő helyében lenne, hol keresne új munkát?

A kívánatos jelöltek azonosításához és eléréséhez stratégiailag kell hirdetni, és célzott, proaktív tájékoztatást kell folytatni.

  • Fontolja meg mind a legnépszerűbb álláskeresési platformokat, mind az iparág-specifikus állásportálokat. Ha speciális, magasan képzett jelölteket toboroz, a kevésbé ismert, szűkebb kört célzó állásportálok még fontosabbak lesznek.
  • Használja ki a közösségi médiát, különösen a LinkedIn-t, amely hatékony kutatási és toborzási eszköz és platform lehet a célzott álláshirdetésekhez.

A költségkeret természetesen korlátozhatja hirdetési tevékenységét. A lényeg azonban az, hogy a célt szem előtt tartva átgondolt hirdetési stratégiát alkalmazzon lehetőségeihez mérten.

Dolgozzon ki cége számára toborzási stratégiát!
Dolgozzon ki cége számára toborzási stratégiát!

Mutassa meg a márkáját!

A stratégiai hirdetés része az egységes márkaélmény közvetítése a webhelyen és a közösségi média csatornáin egyaránt. Számítson arra, hogy a jelöltek utánanéznek cégének, ha az álláshirdetés felkeltette az érdeklődésüket. Fontos, hogy vállalata online jelenléte tükrözze a vállalat küldetését, jövőképét és értékeit – és a professzionalizmus és a legitimitás imázsát vetítse előre. Ellenkező esetben már a jelentkezés előtt meggondolhatják magukat a potenciális jelöltek.

Fordítson figyelmet cége védelmére

Figyeljen arra is, hogy cégéről milyen vélemények vannak jelen az interneten. A negatív értékelések udvarias és professzionális kezelése kiemelten fontos. Ha ezt elmulasztja, az negatívan hat a vállalat megítélésére és a toborzási folyamatra is. Ne hagyja, hogy félinformációk keringjenek a weben és így indokolatlanul is rossz benyomás alakuljon ki cégéről.

3. A felkészülés és valódi figyelem hiánya

Korábban említettük, hogy a toborzók néha csak másodperceket töltenek az életrajzok áttekintésével, mielőtt döntést hoznának a jelöltek behívásáról. Ez problémát jelenthet az állásjelöltekkel folytatott interjúk esetében is. A valóban alapos toborzási és felvételi döntések meghozatalához szükséges információkat nem lehet rövid, felületes beszélgetéssel megszerezni. A jelöltek megismeréséhez a toborzóknak időt kell szánniuk a felkészülésre.

  • Kezdje egy általános kérdéscsoporttal, amelyet minden jelöltnek feltesz a szűrőbeszélgetés során, és ügyeljen arra, hogy ezeket minden interjúalanynál használja.
  • Egészítse ki a fenti standard kérdéseket célzott, egyedi, átgondolt kérdéssel, jelöltre szabottan.
Az állásinterjú akkor lesz igazán sikeres, ha az interjúztató sem veszi félvállról
Az állásinterjú akkor lesz igazán sikeres, ha az interjúztató sem veszi félvállról

A jelölt szemszögéből a toborzó nyilvánvaló felkészültségének hiánya vagy csak az önéletrajzából származó alapvető információkkal kapcsolatos kérdések érdektelenségként értelmezhetők. A jelentkező továbbá úgy érezheti, hogy az interjúztatók nem tisztelik idejét. Ez negatív benyomást kelthet a vállalatáról. A toborzóknak fel kell készülniük arra is, hogy válaszoljanak a jelöltek kérdéseire. Ez egy kétirányú beszélgetés, ha az interjúztatók nem tudják megválaszolni a jelöltek kérdéseit, az bizonytalanság és bizalomhiány érzését keltheti.

4. Túlságosan kiszámítható interjúkérdések

A toborzók már régóta igyekeznek mellőzni az igen/nem interjúkérdéseket. Ehelyett olyan kérdéseket tesznek fel, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy mélyebb információkat szerezzenek arról, hogy milyen személyiség valójában a jelölt és hogyan gondolkodik. A probléma azonban az, hogy mostanra néhány kérdés annyira általánossá és elvárttá vált, hogy a jelöltek kifinomult, begyakorolt válaszokkal készülnek ezekere. 

Példák: Mi volt a legnagyobb kihívás eddigi karrierje során? Mi a legnagyobb erőssége (vagy gyengesége)? Mi tart a legnagyobb eredményének? Ezek a kérdések már nem érik váratlanul a jelölteket. Dolgozzon azon, hogy kevésbé kiszámítható kérdésekkel ösztönözze az interjúalanyokat arra, hogy bemutassák interperszonális kommunikációs készségeiket és kiderüljön, hogy egy adott szituációban ott helyben hogyan gondolkoznak. Példák:

  • Mi az, amire büszke?
  • Hogyan jellemezné magát egy szóval, és miért?
  • Meséljen egy olyan alkalomról, amikor nem értett egyet egy menedzserrel? Mit tett, mit nem tett az adott helyzetben?
  • Meséljen egy olyan időszakról, amikor valamiben kudarcot vallott. Mit tanult belőle?

5. Tudattalan elfogultság

Mindenki – beleértve a toborzókat is – tudattalan előítéleteket hordozhat más emberekkel kapcsolatban saját egyéni tapasztalatai alapján. Hatalmas hiba, ha például a toborzók, HR vezetők és más üzleti vezetők nem veszik észre, hogy:

  • Előnyben részesítik azokat a jelölteket, akikről úgy vélik, hogy jobban hasonlítanak rájuk, vagy akikkel azonos érdeklődési körük van
  • Elutasítják azokat a jelölteket, akik nem igazodnak egyéni preferenciáikhoz
  • Nem veszik figyelembe a jelölteket az előítéleteiktől függetlenül, hogy valóban megfelelőek-e az adott pozícióra
  • Előtérbe helyezik a tapasztalatot a tehetséggel és a tudással szemben
A kiválasztás során egyáltalán nem szerencsés előítéletek alapján dönteni
A kiválasztás során egyáltalán nem szerencsés előítéletek alapján dönteni

Ha a HR-esek, interjúztatók lehetővé teszik, hogy a tudattalan előítéletek befolyásolják a felvételi döntéseket, a vállalat potenciálisan rossz jelöltet vehet fel egy munkára. Ez homogén, statikus munkahelyet is eredményezhet, amelyet a csoportgondolkodás és az innováció hiánya sújthat. Ennek elkerülése érdekében:

  • Használjon szabványos fő interjúkérdéseket minden jelölt számára, hogy megkönnyítse a jelöltek válaszainak összehasonlítását (miközben továbbra is lehetővé teszi a jelöltre szabott egyéni kérdéseket, ez ettől függetlenül nem maradhat el)
  • Hagyatkozzon tényekre és objektív információkra, ne a megérzéseire
  • Ne csak olyan jelöltet keressen, aki jól illeszkedik a megalapozott munkahelyi kultúrába, hanem aki potenciálisan valami újat és egyedit hozhat 
  • Egynél több személy bevonása a toborzási folyamatba a látókör szélesítése és az elfogultság megelőzése érdekében

6. Rossz jelöltgondozás

Kezelje a jelölteket úgy, ahogy szeretné, hogy bánjanak Önnel, ha a helyükben lenne. Nem tűnik súlyos toborzási hibának, de sok jelölt beszámol az alábbi tapasztalatokról a vállalatokkal kapcsolatban:

Túl hosszú kiválasztási folyamat

Érthető, hogy a vállalatok alaposak akarnak lenni a toborzás során. De ha túl hosszú pályázatokat, többkörös interjúkat vagy túl sok értékelését terveznek be a folyamatba, az elriaszthatja az álláskeresőket. Összességében a folyamatnak jelöltbarátnak kell lennie. Az emberek tudni akarják, mire számíthatnak, hogy ennek megfelelően tervezhessenek és megalapozott döntéseket hozhassanak, így mindenről időben tájékoztassa a jelölteket.

Az idő tiszteletben tartásának hiánya

Csatlakozzon az online beszélgetéshez időben és ne késsen a személyes interjúkról. Tartsa be a tervezett időpontokat – ne hagyja, hogy az interjú több mint 45 percig elhúzódjon. Ha valami miatt mégis késik, vagy át kell ütemeznie az interjút, időben tájékoztassa a jelölteket.

A kommunikáció hiánya

A jelöltek számára frusztráló és eltántorító lehet, ha jelentkeznek egy pozícióra, de nem kapnak visszajelzést. Különösen igaz ez akkor, ha már továbbjutottak a felvételi folyamatban. Bármi legyen is az oka, soha nem elfogadható a jelölteket válasz nélkül hagyni. Egyrészt elveszíthetik az érdeklődésüket az állás iránt, másrészt negatív kép alakul ki bennük a vállalattal kapcsolatban. Idővel és sok jelölt esetében ez már a vállalat hírnevének árthat.

Erősíti a cég pozitív megítélését, ha minden jelöltnek visszajelzést ad
Erősíti a cég pozitív megítélését, ha minden jelöltnek visszajelzést ad

Rendszeresen kommunikáljon a legjobb jelöltekkel, adjon számukra visszajelzést, hogy hol tart a felvételi folyamat. Természetesen ez hatalmas kihívást jelent, ha több nyitott pozíció van a vállalatnál, és több száz pályázó van minden pozícióra. Egy jelentkezőkövető rendszer hasznos lehet a jelöltek kezelésében, a vállalattal való interakcióik dokumentálásában, valamint automatikus üzenetek és emlékeztetők küldésére is használható. Ha egy jelöltet nem választott ki a következő körre, értesítse őt a lehető leghamarabb. 

7. Belső toborzás elmulasztása

Gyakran előfordul, hogy a toborzók annyira a tökéletes jelölt külső platformokon történő megtalálására összpontosítanak, hogy figyelmen kívül hagyják azokat az embereket, akik már nagyon jól ismerik a szervezetet, és teljesítőképességük, munkamoráljuk ismert a vezetők előtt: ők a jelenlegi munkatársak. Amikor egy pozíció megnyílik a vállalatnál, előfordulhat, hogy már van olyan munkavállaló, aki kiváló jelölt lehet a pozíció betöltésére. Ezzel csökkenthető a szervezet toborzási költsége és ideje. Ráadásul az a tény, hogy lehetőség van ilyen „mozgásra” a szervezeten belül, fenntartja az alkalmazottak elkötelezettségét és motivációját.

Sok vállalat követi el ugyanazokat a toborzási hibákat, ez pedig befolyásolhatja a megfelelő jelölt megtalálását, felvételét és csökkentheti hírnevüket a munkaerőpiacon. A bemutatott módszerekkel elkerülheti a hibákat és hatékonyan bonyolíthatja le a toborzást.

Amennyiben úgy érzi, hogy a toborzási feladatok meghaladják cége kapacitását, egy jó HR szolgáltató teljes mértékben átvállalja azokat és profi csapatként támogatja vállalatát a legjobb jelöltek megtalálásában és kiválasztásában. Keresse a Jobtaint csapatát bizalommal!

Munkaerőre van szüksége?

Beszélgessünk HR-igényeiről, jelentkezzen most!

Vegye fel velünk a kapcsolatot!

Kategóriák

Vegye fel velünk a kapcsolatot!

Hova küldhetjük az e-könyvet?